28/10

Vi har bott på campingar nu och inte haft mer internet än vad jag köpt till mobilen och det används enbart till att kolla meddelanden och vägvisningar. Men nu är vi på en camping där vi fått lite internet. Inte tillräckligt för att skypa tyvärr, men iaf ett blogginlägg kan jag få iväg. Ska använda resten av internetet till att ladda upp lite bilder på facebook (om det lilla internet jag har tillåter det).

Vi befinner oss alltså på Sydön nu och oj så mycket vi hart gjort! (Och pengar som har gått). Efter att vi kommit av båten i Picton gav vi oss direkt av mot Abel Tasman.Vi hade några stopp på vägen. Blandannat i Nelson, där stannade vi både på dit och hemvägen. På hemvägen för att köpa ett nytt tält, för vårat tält gick såklart sönder. Men nu har vi ett något bättre fyrmannatält.

I Abel Tasman hade vi jättetur med vädret! Vilket var väldigt skönt. Vi kom dit rätt tidigt och tog oss en promenad i national parken längs med "Coastal track". Jättefint och så många stränder att utforska. Inte helt fel. Dagen efter vaknade vi tidigt. Vi hade nämligen hyrt kayak över dagen. Havet vid Abel Tasman har en otroligt häftig färg, svårt att beskriva. På förmiddagen hade vi väldigt lugnt hav och kunde bara glida fram (eller jag gled fram och Rasmus jobbade hårt). Vi tog oss runt en ö och såg sälar och en jätterolig fågel som heter Shank. Efter lunch fick vi lite vågor så det blev lite äventyrspaddling. Jag var inte rädd men Rasmus var för ovanlighetens skull. Men allt gick bra!

Efter Abel Tasman så åkte vi som sagt tillbaka genom Nelson, men denna gången stannade vi inte. Nästa lite längre stopp blev Kaikoura. Jag hade läst att man längs kusten där kunde se sälar. Och om man kunde! De har en sälkoloni där som ligger alldeles vid vägen. Massa sälkutar fanns det också, så söta!

Dag två hade vi inte så bra väder, men vi var ändå in till Kaikoura och tittade runt. De hade en liten peninsula där vi kunde gå upp på en kulle. Nedanför där fanns det en lite gångväg (som vi visserligen inte gick längs) och längs med den kunde man se sälar. Så nu fick vi se jättesöta sälkutar väldigt nära.

Dag tre däremot. Då stod klockan på 3.30. Mitt första ord när jag vaknade var satan om vi säger så. Men vi kom faktiskt iväg ovanligt snabbt och smidigt och utan att skrika allt för mycket på varandra för att vara oss. Vi skulle nämligen vara på plats på Dolphin Encounter 5.15. Väl där fick vi på oss våtdräkt och blev tilldelade utrustning. Sen bar det av i bussar och ut till båtar. Vi var tre båtar som for iväg. I en väldigt fin soluppgång kantat av snöiga berg (Kaikoura är OTROLIGT fint). Vår båt hittade ganska snart delfiner. Och vi hoppade i vattnet för att göra något som jag velat göra i nästan hela mitt liv- simma med delfiner!

Delfinerna vi simmade med heter Dusky delfiner. Och är tydligen kända för sin akrobatik. (Tyvärr visade de inte alltför mycket akrobatik för oss, men några hopp fick vi se). I början låg jag mest runt och skvalpade och vande mig vid utrustningen. Men det gick bättre och bättre. Otroligt häftigt att få simma runt med delfiner i deras eget utrymme. Rasmus som är mer van snorklare gjorde några dyk också. Vid ett tillfälle fick han med sig ett gäng delfiner ned och en med sig upp som simmade med honom upp och sen kom upp och gjorde ett hopp. Otroligt häftigt igen!

Jag, Rasmus och två till var i längst. När jag och Rasmus kom upp kom de andra upp med. Jag var rejält frusen på slutet. När vi kom upp fick vi reda på att vi varit i 55 minuter. Våran guide var lite imponerad av att vi orkat med så länge. Men jag ville ju liksom få ut det mesta av det. Tydligen är det ovanligt att man bara hoppar  i en gång också. Ofta tröttnar delfinerna och så får man upp i båten och leta nya. Så det var ganska coolt att vi kunnat simma med dem så länge.

Efter att vi simmat åkte vi med delfinerna lite så att vi fick möjlighet att fota dem. Så otroligt häftiga djur det är!

Väl tillbaka köpte vi fish and chips. Klockan halv tio på morgonen... Och så åkte vi vidare mot nästa ställe. Vi stannade vid en camping en dag och sen åkte vi mot Christchurch. Väl där åkte vi till ett ställe som heter Littleton som ska vara lite fint, men vi var bara trötta så vi köpte pizza och åkte till en camping.

Idag hade vi hittat en deal på Willowbank Wildlife Reserve så vi åkte dit. De hade massa olika djur. Både Nya Zeeländska och "exotiska". Rätt kul! Min favorit var det Nya Zeeländska fåglarna. Tyvärr gömde sig många av dem. Men vi fick i alla fall se en Kiwi fågel! Jättecoolt, har verkligen velat se en. Kiwi fåglar kommer bara fram på natten, men de hade en inhängnad där de gjort "evig natt" så att man kunde se dem. Jag blir alltid förvånad över hur stora de är.

Eftersom det regnade på oss tänkte vi att det inte var någon idé att stanna i Christchurch så vi åkte ut på Banks Peninsula och staden Akaroa och hoppades att det skulle vara bättre väder där. Det var det inte riktigt... Men det regnar inte just nu iaf. Förhoppningsvis får vi lite uppehåll imorgon så vi kan utforska staden, den verkar väldigt mysig. Tydligen så har det här varit en Nya Zeelands enda franska bosättning. Så NZ:s Louisiana kan man säga.

Campingarna vi har bott på har mest varit gratis eller väldigt billiga. Gratiscampingarna har bara en toalett (tänk bajamaja variant ungefär fast lite fräschare), punkt.Utom den i Christchurch där man kunde spola och som hade vatten. De lite dyrare campingarna har vatten också och ibland spoltoalett. Det är ungefär skillnaden. Vi har ofta åkt i små etapper och tagit det lugnt, men det har blivit några lite längre turer också. Det här med billiga campingar känns som en bra idé fram tills det blir som nu då vi verkligen, verkligen måste tvätta. Men jag tror att det får bli en handtvätt om några dagar så lite av det blir rent i alla fall.

Så för att sammanfatta det, vi har det himmlans bra just nu!